Sylabus

 Základy mikroekonómie

 

Kód predmetu: EKO 101

Gestor: Katedra ekonomiky

              doc.Ing.Iveta Zentková, CSc

Vyučujúci: doc.Ing.Iveta Zentková, CSc

Rozsah výučby: 2/2s                                                                                    Semester: letný

Anotácia:

Cieľom predmetu je poskytnúť základy ekonomického myslenia prostredníctvom teórií, ktoré popisujú správanie sa jednotlivých subjektov na trhoch tovarov a služieb a na trhoch výrobných faktorov.Východiská správania sa spotrebiteľa a výrobcu , ich prejavy a vzájomné interakcie sú podstatou ekonomických kategórií vyučovaných v predmete. Akcent je položený na rozhodovanie ako spotrebiteľa, tak aj firmy v meniacich sa podmienkach trhu.

Časový a obsahový plán:

 

1. týždeň:         Nástroje ekonomickej analýzy pre hľadanie rovnováhy - dopyt, ponuka

                        1.1. Sklon krivky - algebraicky a graficky

                        1.2. Dopyt, zákon dopytu, determinanty dopytu

                        1.3. Ponuka, zákon ponuky, determinanty ponuky

                        1.4. Trhová rovnováha - numericky, graficky

2. týždeň:         Zmeny trhovej rovnováhy v dôsledku štátnych regulačných zásahov

                        2.1. Prekážky rovnováhy - cenový prah a cenový strop

                        2.2. Zmeny rovnováhy v dôsledku uvedenia nového zdroja ponuky (import) a zavedenia spotrebnej dane

                        2.3.  Nástroje hľadania optima

3. týždeň:         Správanie spotrebiteľa

                        3.1. Preferencie spotrebiteľa a ich determinanty

                        3.2. Indiferenčné krivky a užitočnosť

                        3.3. Rozpočtové obmedzenie spotrebiteľa, efekty zmeny príjmu spotrebiteľa a ceny tovarov na líniu rozpočtu                         

                        3.4. Spotrebiteľské optimum

4. týždeň:         Vplyv zmeny príjmu spotrebiteľa na dopyt

                        4.1. Príjmová spotrebná krivka a jej vlastnosti a tvary

                        4.2. Engelova krivka a Engelova výdajová krivka

                        4.3. Príjmová elasticita dopytu - bodová, oblúková

5. týždeň:         Vplyv zmeny ceny tovaru na dopyt

                        5.1. Cenová spotrebná krivka a jej vlastnosti a tvary

                        5.2. Cenová elasticita dopytu - bodová, oblúková

                        5.4. Odvodenie krivky dopytu z indiferenčnej analýzy

6. týždeň:         Vplyv  zmeny cien ostatných tovarov na dopyt

                        6.2. Efekty zmeny ceny pre substitúty a komplementy

                        6.3. Krížová elasticita dopytu

7. týždeň:         Firma  a technológie

                        7.1. Technológia a výrobné faktory

                        7.2. Produkcia v krátkom období (krátkodobá produkčná funkcia)

                        7.3. Elasticita produkcie a štádiá výroby

8. týždeň:         Produkcia v dlhom období (dlhodobá produkčná funkcia)

                        8.1. Izokvanta, marginálna miera technickej substitúcie, elasticita substitúcie

                        8.2. Izokosta - numericky, graficky

                        8.3. Nákladové optimum firmy

9. týždeň:         Náklady firmy

                        9.1. Náklady firmy v krátkom období

                        9.2. Voľba optimálneho objemu produkcie z pohľadu minimalizácie nákladov

10. týždeň:       Rozhodovanie firmy v dokonalej konkurencii

                        10.1. Predpoklady modelu dokonalej konkurencie

                        10.2. Rozhodovanie firmy o výrobe v krátkom období

11. týždeň        Rozhodovanie firmy v postavení monopolu

                        11.1. Charakteristické rysy monopolu

                        11.2. Voľba outputu, stanovenie ceny monopolu

                        11.3.  Krivka ponuky monopolu

                        11.4. Cenová diskriminácia

12. týždeň:       Rozhodovanie firmy v podmienkach monopolnej konkurencie

                        12.1. Maximalizácia zisku firmy v monopolistickej konkurencie v krátkom období

13. týždeň:       Rovnováha firmy v podmienkach oligopolu

                        13.1. Cournotov model

                        13.2. Model so zalomenou dopytovou krivkou

                        13.3. Oligopol s dominantnou firmou

14. týždeň:       Trh výrobných faktorov

                        14.1. Dopyt po výrobných faktoroch

                        14.2. Ponuka výrobných faktorov

 

Literatúra:                                                               

1.      Árendáš, M. a kol.: Základy ekonómie, SPU Nitra, 1997.

2.      Varian, H.L.: Mikroekonomie, Victoria Publishing, Praha, 1995.

3.      Samuelson, A.P., Nordhaus, D.W.: Ekonómia II., Bradlo Bratislava, 1992.

Požiadavky na udelenie zápočtu: Štandardné požiadavky podľa študijného poriadku.

Forma skúšky:  písomná a ústna ( 40% výsledok priebežných testov, 30% písomná časť skúšky, 30% ústna časť skúšky )